Педвиставка 2018

«Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом впровадження   технології діяльнісного підходу  на уроках фізики  у загальноосвітньому вечірньому навчальному закладі   з метою реалізації концепції Нової української шко
Дерев ′янко Наталія Валеріївна 
 вчитель фізики та інформатики ,
  спеціаліст 1категорії,
  ЗЗВШ №31
   м.Запоріжжя,2018





Зміст:
I. Вступ. Базова модель досвіду:……………………………………………3
Провідна педагогічна ідея.
Обгрутування актуальності і перспективності .
Науково-теоретична база досвіду(аналіз останніх досліджень).
Методологічна основа.
Результативність  впровадження.
Практична значущість досвіду
II. Опис досвіду ………………………………………………………………5
Постановка проблеми.
Мета і завдання роботи .
Виклад основного матеріалу роботи. Реалізація діяльнісного підходу з метою активізації пізнавального інтересу  при викладанні фізики в загальноосвітній вечірній школі
Висновки ………………………………………………………………8
IІІ. Література…………………………………………………………………  9
ІV. Додатки:
План-конспект уроку «Око. Зір .Вади зору та їх корекція .Окуляри» ..9
План-конспект загальношкільного  заходу «Фізико-математична вітальня»…………………………………………………………………..18











                                   ОПИС ДОСВІДУ
   
Номінація «Нова українська школа: оновлення змісту викладання  навчальних предметів»
Секція «Фізика, астрономія»

Запорізька загальноосвітня вечірня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31
Вознесенівського ТВО
Адреса: 69006 м. Запоріжжя вул.  Північне шосе, 37.
Телефон: 8 (061) 236-46-52.
Автор досвіду: Дерев ′янко Наталія Валеріївна вчитель фізики та інформатики ,
спеціаліст 1категорії.
Тема досвіду: «Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом впровадження   технології діяльнісного підходу  на уроках фізики  у загальноосвітньому вечірньому навчальному закладі   з метою реалізації концепції Нової української школи ».
                                    Базова модель досвіду
Провідна педагогічна ідея досвіду: Удосконалення форм та методів організації навчально –виховного процесу, створення умов для розвитку пізнавальної активності учнів на уроках  та в позакласній роботі при вивченні фізики  у вечірній школі  для     підвищення якості та   результативності   навчання, досягнення  предметних та  ключових компетентностей в умовах оновлення змісту освіти  шляхом впровадження  технології  діяльнісного підходу.
Обгрутування актуальності і перспективності досвіду: В час оновлення програм, Державного стандарту, змісту освіти неможливо використовувати старі, традиційні технології навчання. Реалізація концепції Нової українсько школи потребує повної зміни навчально-виховного процесу .Дитина –тепер не об’єкт, а суб’єкт навчання, вона не повинна бути просто накопичувачем знань, умінь та навичок. Нова парадигма освіти вимагає змінення навчально-виховного процесу таким чином, щоб в учнів  були сформовані ключові  предметні компетентності: ціннісно-смислові; навчально-пізнавальні,  інформаційні,  комунікативні, які  дозволять їм пристосуватися до сучасного світу, найти своє місце у житті, обрати професію.
    Застосування  технології діяльнісного підходу при вивченні фізики  з метою розвитку пізнавальної активності передбачає активне  сприйняття матеріалу,  самостійне здобуття знань,  стимулює індивідуальну активність учнів,  формує позитивну мотивацію до навчання.
Технологія поєднує  традиційні  та інноваційні методи  навчання , що дозволяє пройти процесу адаптації учасників навчально-виховного процесу  до  вимог Нової української школи безболісно, з максимальним психологічним комфортом.. Процес співпраці вчителя та учнів стає продуктивним  та ефективним, забезпечується підвищення якості  навчання,  формуються певні особистісні якості і компетенції,  відбувається   позитивне зрушення в одержанні  знань, умінь та навичок у кожного учня, незважаючи  на  різний рівень   навчальних досягнень  та мотивації у вечірній школі. .Технологію діяльнісного підходу з метою розвитку пізнавальної активності  можливо впроваджувати   на кожному етапі навчання в урочній та позаурочній діяльності.
  Якісні зміни змісту освіти  спонукають  вчителя до творчого пошуку, розвитку критичного мислення, самовдосконалення  форм та методів роботи, та як підсумок-повної зміни ставлення до своєї професії та організації навчально-виховного процесу. Адже без якісних двосторонніх змін в діяльності вчителя та учнів неможливий прогрес та досягнення основної мети- навчання та виховання активної, самостійної особистості, яка вміє реалізуватися,  співпрацювати в суспільстві, з  розвинутими  наскрізними  особистісними  вміннями, пристосованої життя у  сучасному світі.
Застосування  технології діяльнісного підходу з метою активізації пізнавальної активності дає змогу плідно та повноцінно працювати кожному об’єкту навчально-виховного процесу в умовах зміни навчальних програм, оновлення державних стандартів для реалізації концепції Нової української школи –це актуальність досвіду.
Науково-теоретична база :
 Нормативні документи: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Закон України «Про  загальну середню освіту»; Державний стандарт базової і середньої освіти, Новий Закон України про освіту  являються  теоретичною основою досвіду.[ 6,стор.30]. В рамках переходу до Нової української школи актуальними  є теорії діяльнісного та особистісно-орієнтованого  підходів до навчання для  зміни знаннєвого  підходу на компетентнісне  навчання [2,стор.38]
Методологічна основа досвіду:
Технології сучасної педагогіки співробітництва- праці  В.В. Полякова.
Ідея про  "вчення через діяльність"- праці американського  науковця Д. Дьюї.
«Особистість розвивається в процесі діяльності»-  концепція К.С. Виготського.
Розробка  технології  діяльнісного підходу в навчанні- праці  Л. Петерсон.
Теорія про особистість, як  суб'єкт ,що формується та розвивається в процесі діяльності- роботи О.М. Леонтьєва.
Розвиток освітніх та загально-людських компетентностей –праці О.Глобіна, Т.Хмари.
Саморозвиток та самопізнання  особистості –праці В.І. Андреєва, О. Макаренка, В.Сухомлинського.
За інноваційним потенціалом – досвід інтегрований, він  передбачає конструктивні поєднання інноваційних та традиційних  методів і навчання.
  Відомі педагогічні  ідеї, технології, форми і методи роботи  икористанні, адаптовані та удосконалені до сучасних вимог, дозволяють   створити при викладанні фізики в вечірній школі  ефективну систему роботи з учнями, розвивати їх пізнавальний інтерес, стимулювати  їх  інтелектуальний розвиток, сформувати ключові предметні компетентності, сприяти  розвитку самостійності та самореалізації, формувати вміння працювати в команді, розвивати   увагу, пам’ять, логіку, культуру мислення ,виховувати самодисципліну, відподальність .[ 3,стор.110 ]
Результативність  впровадження досвіду: В рамках діяльнісної парадигми були отримані такі  результати впровадження:
Підсилилась  мотивація  та пізнавальна  активність  учнів  ,що проявилось в покращенні результатів навчання,  зросло число учнів, які самостійно виявляють бажання  готувати  та виконувати і різні  за змістом завдання  : презентації,   проекти, саморобні прилади .
Значно збільшилась кількість учасників  у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня» та покращились результати (отримані сертифікати з добрими та відмінними результатами) .
Практична значущість досвіду полягає у створенні педагогічних умов при викладанні фізики  у вечірній школі на уроках та в позаурочній діяльності  для продуктивного творчого самовираження кожного учасника навчально-виховного процесу.Формування нових способів набуття знань умінь та навчиок в процессі власної діяльності учнів.
Особистий внесок автора зведено до  розширення  та  уточнення основних ідей та теоретико-методологічних основ діяльнісного підходу  з метою  повної  перебудови цільового, змістового, технологічного й організаційного компонентів навчально виховного процесу викладання фізики у загальноосвітній вечірній школі.
Виклад основного матеріалу роботи:
Постановка проблеми:
В умовах повного оновлення змісту освіти в межах концепції Нової української школи ,нового Державного стандарту неможливо використовувати традиційні форми ,методи та прийоми навчання, розвитку та виховання.[1,4ел.ресурс].Тим більше, що специфіка предмету дає можливість не тільки використовувати сучасні мультимедійні технології ,користуватися новими електронними засобами в реальному житті, але й пояснювати принцип їх дії, механізм роботи, використовуючи закони та формули предмету.
Фізика –це основа будь-якої техніки, без якої неможливе життя в сучасному суспільстві .Тому потрібно створити всі умови для досягнення стійкого інтересу до цієї науки, щоб сформувати предметні та життєві  компетентності, розвити наскрізні вміння особистості.[6,стор.25] Учні повинні бути пристосованими до життя,  не тільки бути насиченими знаннями, які не відомо, де и коли знадобляться. Здатність людини до реалізації соціально значущої діяльності є базовою для його особистісного розвитку.

Таке можливо  тільки тоді, коли на уроці  панує  ситуація успіху. Позитивне відношення до будь якої справи ,в тому числі , освоєнні фізики, полегшує її виконання. Складні задачі, послідовності  формул, різні  механізми та принципи дії будь –якого пристрою  вже не викликають відторгнення .негативного ставлення. Учні починають розуміти, що всі труднощі та незрозумілості тимчасові ,та кожен член класного колективу в змозі досягти певних успіхів в освоєнні фізики , відносно саме свого рівня спочатку навчання. Діти досягають  навчально-пізнавальних та   інформаційних компетентностей.
Правильно організована учбова діяльність повинна приносити радість та задоволення, гордість своїми досягненнями та успіхами однокласників.[3,стор.170]
Мета та завдання роботи:
змінити вектор педагогічної роботи таким чином, щоб  навчальний процес був направлений на  розвиток  ключових компетентностей учнів ,формування  наскрізних умінь особистості  в процесі освоєння фізики;
створити належні умови для самостійності та самореалізації кожного учня ,підібрати такі  форми, методи, та прийоми   діяльнісного підходу, щоб спостерігався особистий росту кожного учня, незважаючи на його рівень навчальних досягнень та мотивації на начальному етапі;
поєднати традиційні та інноваційні методи викладання фізики  так, щоб адаптаційний період в умовах оновлення змісту освіти  з метою реалізації концепції  Нової української школи був максимально комфортним та безболісним;[1,ел.ресурс]
показати технологічні прийоми роботи в групові , як спосіб командної роботи,  для подальшої успішної  співпраці  в суспільстві  та професійній  самореалізації;
розвивати  творчість, мислення, бажання та змогу розвиватися та реалізовуватися кожному учаснику освітнього процесу: вчителю , учням та їх батькам.
Виклад основного матеріалу роботи
Новий Державний  стандарт базової і повної загальної середньої освіти (від 23 листопада 2011 р. № 1392)  вказує  на доцільність використання діяльнісного підходу в освітньому  процесі, як нову сучасну технологію, здатну виконувати  задачі оновленого навчально-виховного процесу. Реалізація концепції Нової української школи та новий Закон про освіту (2017 рік) потребують використання діяльнісного підходу, як способу дій для здійснення компетентнісної парадигми освіти в світі державних  стандартів, що повністю  оновлені. [1,4 ел.ресурс ]
Такі докорінні зміни  в освіті з боку держави перенацілюють  процес викладання всіх предметів ,зокрема  фізики, в загальноосвітній школі так, що кінцевою метою освітнього процесу  є сформована, цілеспрямована, зріла, самостійна особистість, володіюча  способами, методами дій, яка знає, чого вона хоче досягти в житті, та вміє це зробити. Переорієнтована концепція всього процесу освіти, її мети та завдань. Дитина тепер  приймає активну участь  в цьому - думає, планує, діє.
Суттєві трансформації повинні відбутися з кожним учасником навчально-виховного процесу- вчителем, учнями, їх батьками. Тільки в цьому випадку результат навчання та виховання  буде  якісним, а мета, поставлена урядом та життям -  досягнута.
Результат навчання фізики у загальноосвітній школі – це сформовані ключові та предметні компетентності у ціннісній, діяльнісній та знанієвій формах. Для  досягнення поставленої мети та задач навчально-виховного процесу потрібно  не тільки оновити  навчальні плани, програми, підручники та посібники чи приладдя. Важливо змінити форми, методи та прийоми-  методику та технології викладання фізики у загальноосвітній вечірній школі. Діяльнісний  підхід сприяє  розвитку пізнавальної активності учні .Це   добра альтернатива методу пасивного засвоєння знань, що дозволяє досягти освітніх цілей, що втілюють потреби сучасності.[7,стор.135 ]
 Активна пізнавальна діяльності  дозволяє учням реалізувати свої задатки, здібності, набути  високого  рівня знань, самостійності  у різних сферах життя ,завдяки  освоєнню способів діяльності у  навчанні. Спільна, творча  праця  учнів та вчителя дозволяє отримати якісний інноваційний освітній продукт. Вона розвиває мислення, самостійність, здатність до самоорганізації , розвиває комунікативні компетентності. Реалізація зазначеної технології з метою розвитку творчої особистості  передбачає застосування нових форм , методів та прийомів, як певної  стратегії .
Оновлені навчальних програми з фізики в загальноосвітніх навчальних закладах (2017р.)вимагають:
переважання діяльнісних результатів над фактологічними ;
збільшення  видів і форм діяльнісних організації викладання предмету ( значно зросла  кількість лабораторних та  практичних робіт, спостережень,  досліджень, демонстрацій, обов’язкових проектів при вивченні кожного  розділу фізики )
Форми та методи діяльнісного підходу з метою розвитку пізнавальної активності при вивченні фізики в загальноосвітній вечерні школі можуть бути різними. Головне-створити умови освітнього простору таким чином, щоб дитина  сама спостерігала, аналізувала, досліджувала, робила висновки. При цьому важливо викликати бажання навчатися, зацікавлення в освоєнні нових знань з фізики. Адже, це цікава, дивовижна та надзвичайно захоплююча наука, яка є основою техніки, пояснює процеси в живій та неживій природі.
Реалізація діяльнісного підходу з метою активізації пізнавального інтересу  при викладанні фізики в загальноосвітній вечірній школі
Урок –на даний час ,це основна форма організації навчання, тому  необхідно змінити дидактику уроку таким чином, щоб залучити  учнів до активної пізнавальної діяльності. Адже тільки в цьому випадку знання, вміння та навички будуть не одержані ,а набуті ,  вони більш цінні та найдовше за фіксуються в пам’яті.
В своїй роботі використовую такі  методи навчання:
репродуктивний, проблемний, евристичний, пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий;
бесіда, розповідь;
будь –які види  дослідницької роботи: домашній, демонстраційний ,груповий, парний експеримент; спостереження та побудова та розрахунок фізичних моделей; висування та аналіз гіпотез ;
робота з приладами та обладнанням ,  використання комп’ютерних моделей лабораторних та практичних робіт;
використання мультимедійних технологій та електронних пристроїв(гаджетів);
створення різних за обсягом та часом виконання  проектів, тестування.
Мета кожного уроку при реалізації діяльнісного підходу формується з позиції окремого  учня і  класу. В  кінці уроку кожен повинен відповісти собі: чого він саме сьогодні навчився..
В своїй роботі я привчаю дітей працювати самостійно. Адже засвоєння знань стане  успішним, якщо учні активні у навчальному процесі. Це проявляться на будь якому етапі уроку. Часто застосовую само- та взаємоперевірку домашніх задач та  тестових завдань .Зокрема на уроці :«Закон Ома. Умови існування струму» у 8 класі , за готовим шаблоном учні  оцінюють якість тестування однокласників та виставляють можливу оцінку.
Привчаю учнів до пошуку зв’язків кожної теми уроку з реальним життям. це значно збільшує емоційний відгук учнів, збагачує їх знання,розвиває мислення та інформаційну культуру, та головне- збільшує інтерес та позитивну мотивацію до  вивчення фізики Так при вивченні теми «Теплові двигуни»   або «Види самостійного розряду у газах»у  8 класі вони готують фотографії для демонстрації: ДВЗ, дизельний, турбіни, рекламні трубки, зварювальний апарат та тощо. Така робота виконується і заздалегідь та за допомогою власних гаджети прямо в межах уроку.
Вважаю необхідним довести до учнів розуміння, що кожна тема, кожен розділ фізики, кожне поняття, має практичне значення у реальному житті і це можливо завдяки реалізації діяльнісного підходу. Під час узагальнення розділів учні створюють презентації, публікації на ватмані(газети) та в електронному вигляді. Особливо цікавим стало застосування програми  «Колаж». Учні групами  презентували власні колажі фізичних явищ .Тим більше, що ресурс дозволяє демонструвати не тільки фотона й відео. В свої роботі намагаюсь довести, що всі власні(учнівські) екранні гаджети(телефони, планшети )–це справжні помічники в освоєнні знань. На уроці фізики телефон –це не просто калькулятор,а  міні- бібліотека, фіксатор цікавих дослідів тощо .
Згідно теми, над якою працюю ,представлений план-конспект   уроку в 9 класі на тему: «Око. Зір .Вади зору та їх корекція .Окуляри» ,за новою програмою[8,ел.версія] Його  створено та проведено таким чином, щоб на кожному етапі – від  формулювання теми, пояснення нового матеріалу с власними дослідами ,до асистування вчителю в оцінюванні презентованих проектів використовувались елементи діяльнісного підходу. На етапі закріплення знань учні працювали  в групах ,в парах та індивідуально.
Проведений пізнавально-інформаційний загальношкільний  захід для учнів 8-11класів «Фізико-математична вітальня». Завдання для конкурсів підібрані в такій пропорції :70 % конкурсів за змістом фізичні , а 30 % -математичні . Захід сплановано с застосуванням мультимедійних технологій та електронних пристроїв. За місяць до свята  ініціативна група в кожному  класі отримала завдання, яке з успіхом було виконано, учні плідно  співпрацювали  між собою. Крім презентацій, створеної учнями 10 класу  на тему: «Супер наука - фізика», використовувалися  відео фрагменти: «Магнітне поле Землі» , «Ілюзії зору» . Вони відбирались та записувались учнями , що позитивно вплинуло на розвиток їх інформаційні ,  комунікативних компетентностей .Захід дав змогу посилити міжпредметні зв ′язки  та удосконалити технологію діяльнісного підходу . Плідна праця вчителя, учнів , поєднання індивідуальної, групової та колективної роботи, використання традиційних та інноваційних  методів  дали гарний результат. Захід було проведено на належному рівні ,був цікавий для учнів та гостей заходу.
Розроблено урок на тему : «Умови існування струму. Закон Ома для ділянки кола» для 8 класу .В ньому також використовуємся сполука різних методів та прийомів навчання діяльнісного підходу. Використовується прийом неоголошеної теми, метод тестів, демонстраційний та груповий фізичний експеримент.
Висновки.
Впровадження технології діяльнісного підходу при вивченні фізики у загальноосвітній вечірній школі з метою розвитку пізнавальної активності  вчить способам ,прийомам та методам самостійного здобуття знань, проектування  своєї  діяльність , суб'єктної ролі в ній,  використання та адаптацію їх до реального життя . Цей метод навчання , має важливу психологічну функцію: зменшуються  фобії  учнів щодо  помилок, труднощів, змінюється   ставлення до будь-якого  неуспіху, як сигналу до пошуку та знаходження конструктивних шляхів  їх подолання. Він  дає можливість залучати до роботи всіх учнів класу, формувати в школярів практичні вміння та навички, розвивати їх творчі здібності, готує  до ЗНО. Діяльнісний підхід оптимально відповідає актуальним тенденціям розвитку сучасного суспільства, особливостям функціонування освітніх систем,  їх гуманістичному напрямку .
Така технологія, особливо використана в системі, дає змогу підвищити якість знань у при викладання фізики загальноосвітній вечірній  школі, значно збільшує  пізнавальний інтерес учні взагалі та до предмету  зокрема. Головне, що тепер  учні моєї школи тепер  хочуть навчатися та пізнавати .
Досвід схвалено членами обласної творчої групи керівників вечірніх шкіл (на тему: «Інноваційний потенціал вечірньої школи»
Матеріали досвіду зберігаються у Запорізькій загальноосвітній вечірній школі ІІ-ІІІ ступенів № 31.
Література.
1 Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті"             
             http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
2 Манула Т.І. Моделювання процесу навчання в контексті діяльнісного підходу: Кіровоград: ПОЛІМЕД-Сервіс, 2009.
3 Освітні технології: Навчально - методичний посібник.: Видавництво А.С.К., 2003..
4 Державний стандарт базової і повної середньої освіти . 23.11.2011 р. № 1392. – http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF
5 Вернер І. Я. Дидактичні основи методів навчання / І. Я. Вернер. - М.: Педагогіка, 1981.
6 Нова українська школа: основи Стандарту освіти. - Львів, 2016.
7 Фокін Ю. Г. Теорія і технологія навчання: діяльнісний підхід: навчальний посібник для студентів / Ю. Г. Фокін. - М.: Узд. центр «Академія», 2008,
8 ФIЗИКА Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7–9 класи, від 07.06.2017 № 804

Додатки:
І.Урок в 9 класі : Тема: Око. Зір. Вади  зору та їх корекція.
 Вчитель: Деревꞌ янко Н.В. Запорізька загальноосвітня вечірня школа №31
Тип уроку: вивчення та первинне  закріплення нових знань та способів діяльності.
 Мета уроку: організувати діяльність учнів по сприйняттю, осмисленню та первинному закріпленню уявлень про анатомічну будову ока, механізми роботи оптичної системи ока; розуміти, як формується зображення; познайомитися з хворобами ока і способами корекції зору, засвоїти поняття – відстань найкращого зору, короткозорість і далекозорість, поле зору.
Задачі уроку:
формування уявлень  про будову ока, як оптичної системи, та види вад зору, їх причини  та способи корекції , організацію освоєння основних понять за даною темою, формування наукового світогляду ;
розвиток уміння виявляти причинно-слідчі зв'язки, працювати в групі  та керувати власною навчальною діяльністю, формувати уміння аналізувати факти при спостереженні та з'ясуванні явищ, при роботі з додатковим матеріалом
розвиток мовних навичок, теоретичного мислення; вміння висловлювати думки вголос; розвиток уваги і допитливості; підвищення інтересу до предмету при аналізі фізичних явищ ;розкриття зв ' язків теорії та досвіду
Методи навчання: репродуктивний, проблемний, евристичний, пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий; бесіда, розповідь, експеримент, робота з навчальним приладдям, з  картками, використання мультимедійних технологій, спостереження, робота в групах (міні-проекти).
Обладнання: Комп' ютер, проектор, екран, презентація, модель ока, дзеркальце з ручкою, фото очей тварин і лінз на дошці; картки із зоровою гімнастикою, роздатковий матеріал ( завдання групам) ,лінійки, картки для досліду.
https://www.slideshare.net/ssuser27497b/9-ppt-85736820
    презентация к уроку
Технологія: діяльнісний підхід.
Форми роботи: індивідуальна, групова, колективна.
Міжпредметні зв ′язки: біологія.
Структура уроку:
1. Організаційний момент .
2. Актуалізація   опорних  знань.
3. Пояснення нового матеріалу .
4. Первинне засвоєння знань.
5. Закріплення (міні-проекти) та їх презентація.
6. Підведення підсумків. Оцінювання. Рефлексія.
7. Домашнє завдання.
               Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.
А) Тестування  з пройденого матеріалу (6 чоловік пишуть тести) слайд 1
1. лінзи називають ... (1 б)
а) Прозоре тіло, обмежене сферичної поверхнею.
б) Прозоре тіло.
в) Тіло, обмежене сферичної поверхнею.
2. На малюнку зображено скляні лінзи. Які з них є збирають? (1 б)
а) 1. б) 2. в) 3             
3.Какой буквою позначається оптичний центр лінзи і де він розташований? (2б)
а) F; на головній оптичній осі б) В; перед лінзою в) О, на головній оптичній осі в центрі лінзи
4.У яких одиницях виміру дається оптична сила лінзи? (2 б)
а) мм; б) кг; в) дптр; г) Н
5.Фокусное відстань лінзи F = 5 см. Яка це лінза? (2 б)
А довгофокусна; б) короткофокусна.
6.Оптична  сила лінзи Д = -2 дптр. Яка це лінза? Визначте її фокусну відстань (4
Б)Робота по таблиці «Схема лінзи» слайд2

На що вказує стрілка на рис. під номером «2»?
Що позначено точками «F» «2F»
Вкажіть напрямок стрелкі- предмета
Що позначено пунктиром?
Опишіть отримане зображення
Лінза буває ...... .. (форма)
Заломлення - це .......
На що вказує стрілка на рис. під номером «1»?
В)Самоперевірка за  слайдом  3 
 1. А (1 б) 2.Б (1б) 3.В (2б) 4.У (2б) 5.б (2б) 6.Розсіювальна  (4б) Відповідь: F = 0.5 м
Г)Підведення підсумків ,оцінювання.
   4.Пояснення нового матеріалу.
А.Формулювання теми, мети і завдань уроку.Проблемна ситуація .
Біля нашої школи знаходиться пам'ятник сталевару Опишіть його руки.
Версії різні .Хто правий ? Фото на екран: пам'ятник
Майже 90% інформації про навколишній світ ми отримуємо за допомогою зору.
Слайд 4 Слова Аристотеля: Око - той орган почуттів, який приносить нам найбільше задоволення, бо дозволяє осягнути суть природи.
Так як ви думаєте ,що ми будемо сьогодні вивчати ?
Б.Оголошення теми  уроку: Око. Зір і його порушення Слайд5
Відкриваємо зошити, пишемо число і тему уроку
Зір - це  спільна робота очей  і мозку. Щоб зрозуміти, як він бере участь в сприйнятті зорових образів, потрібно знати його будову
 
 Очне яблуко людини має діаметр приблизно 25 мм.
 Око захищений щільною оболонкою, званої склерою
 Передня частина склери - рогова оболонка, або рогівка, прозрачна.Она має форму сферичної чаші .Радіус кривизни її в середньому 8 мм. За рогівкою розташована райдужна оболонка ,яка у різних людей має різний колір в залежності від  кількості пігменту . Між рогівкою і райдужною оболонкою знаходиться водяниста волога  або передня камера. У центрі райдужної оболонки є отвір - зіниця . Зіниця змінюється в діаметрі від 1-3 мм при яскравому освітленні, до 6-8 мм при слабкому. Таким чином, регулюється кількість світла, що проходить всередину очі.
Безпосередньо позаду зіниці знаходиться кришталик ,прозоре і пружне тіло.
Кришталик за формою близький до двоопуклою лінзи. Діаметр його 8-10 мм. Радіус кривизни передньої поверхні в середньому 10 мм, а задньої 6 мм. Кришталик оточений м'язами, прикріплюється його до склери .За кришталиком розташоване скловидне тіло .Воно прозоро і заповнює всю решту очі. Очне дно вкрите сітківкою, яка прилягає до судинної оболонці. Сітчаста оболонка складається з декількох шарів, що містять волокна зорового нерва. Сітківка складається з паличок, колб і нервових клітин, від яких збудження йде в головний мозок.
 --Повторимо будову  очей  с. 101(Підручник фізики для 9 класу. Знайдіть його основні частини (склера, рогівка, водяниста волога) передняя камера, райдужна оболонка, зіниця, скловидне тіло, сітківка, судинна оболонка, зоровий нерв.
Як працює око? Розглянемо механізм його механізм роботи.
Оптична система ока - рогівка, передня камера кришталик, склоподібне тіло. Сітківка виконує роль екрану екрану. Головна оптична вісь системи проходить через геометричні центри рогівки, зіниці і кришталика. Особливі  м'язи  змінюють  форму кришталика, роблячи його більш, то менш опуклим. Завдяки цьому кришталик то збільшує, то зменшує свою кривизну і разом з нею змінюється фокусна відстань. Оптична система ока –це  збиральна  лінза із змінною фокусною відстанню, що проектує зображення на сітківку.
Як же виходить і сприймається оком зображення предмета?
Світло, що падає в око, заломлюється на передній поверхні ока (рогівці) на кордоні її з повітрям Потім світло, яке  проходить через кришталик, ще  раз заломлюється. Світло ще заломлюється в передній камері і склоподібному тілі.Після 4 заломлень предмет сильно спотворюється  Отже, завдяки   цьому процесу 4-  кратному заломленню , на сітківці ока утворюється  дійсне, зменшене і перевернуте  зображення  розглянутих предметів.
 Процес зору коригується мозком, тому ми предмети сприймаємо перевернутими.
-Записуємо : оптична система ока слайд6
 Рогівка.
Передня камера.
Кришталик.
Скловидне тіло.
Сітківка (екран)
Доказ: демонстрація дзеркальця. А ось немовлята коригувати мозком не вміють. Якщо малюкові дати дзеркальце з ручкою, він буде намагатися знайти цю ручку з протилежного боку.
   
Точно таке ж зображення виходить в об'єктиві фотоапарата  слайд7
Розглянемо властивості і зору:
-аккомодація;
-адаптація;
-поле зору;
-гострота зору
                    Пояснення адаптації
  Подумайте: Що відбувається з нашими очима, коли з квартири виходимо в темний під'їзд? Що ми бачимо? Відразу ми бачимо? Відразу нічого, потім очі звикають, ми починаємо розрізняти предмети Адаптація- це пристосування, звикання очей до різного ступеня освітленості.
                                              Пояснення акомодаціїї слайд 8)
Тепер з'ясуємо, яким чином на сітківці створюється чітке зображення, коли ми переводимо погляд з віддаленого предмета на близький і навпаки. Це відбувається тому, що кривизна кришталика змінюється. Коли ми дивимося на далекі предмети, то кривизна кришталика порівняно невелика. У цьому випадку м'язи, що підтримують кришталик, будуть розслаблені і кришталик буде витягнутий . Його кривизна і оптична сила зменшиться. Коли переводять погляд на близько розташовані  предмети, то м'язи стискають кришталик. Саме тоді кривизна кришталика і оптична сила збільшуються.
Здатність ока пристосовуватися до бачення як на близькому, так і на далекій відстані, називається акомодацією ока.
Дослід «Визначення  межі  акомодації» - робота в парах.
Обладнання: аркуш з текстом ,лінійка і телефон.  Увага БЖ!!
  Візьміть картку, прочитайте  текст( «Акомодація-це   здатність ока пристосовуватися до бачення як на близькій, так і на далекій відстані» ) Наблизьте на відстань, коли ви перестаєте розрізняти літери.
Виміряйте  відстань від брів збоку очей  до тексту. Такий самий дослід повторіть  з телефоном. Як ви думаєте, чому відстані різні?
Висновок: Порівняйте межі акомодації на телефоні та  друкованому тексті
                                     Пояснення гостроти зору (Слайд 9)
Чому деяким людям складно всунути нитку в вушко голки? (Дрібно, дуже маленьке)
Гострота зору - це здатність окремо бачити дві дуже близько розташовані точки.
Таблиці на слайді для визначення гостроти зору .
                                      Пояснення  поля зору (дослід)
Руки заведіть  за голову і притримуйте  потилицю. Повеніть очі: вгору -вніз -наліво -направо. Все, що ми бачимо- це поле зору. По вертикалі - це 125 градусів, а по горизонталі 150.Поясніть, чому по горизонталі більше? Поле зору - це простір яке ви бачите, коли очі рухаються, а голова- ні . У деяких комах і тварин воно більше ,Гляньте на очі тварин  на дошці Очі  мухи, крокодила  мають поле зору більше.
Фізхвилинка.  Відео  Релакс   https://youtu.be/baezcFYoQcU
                                             Пояснення вад зору
Тільки завдяки акомодації ока зображення предметів виходить на сітківці ока. Це відбувається, якщо око нормальне. Око називається нормальним, якщо воно  в ненапруженому стані збирає паралельні промені в точці, що лежить на сітківці. Але є недоліки очей - короткозорість або далекозорість
.У деяких людей очі в розслабленому стані створюють зображення предмету не на сітківці, а перед нею. В результаті зображення предмету  "розпливається". Такі люди не можуть бачити чітко далеко , але зате добре бачать  поблизу. В цьому випадку чітке зображення предмета формується не на сітківці, а перед нею. Цей недолік (дефект) зору називається короткозорістю. Короткозорим людям необхідні окуляри з розсіюючими лінзами. Пройшовши через таку лінзу, промені світла фокусуються кришталиком точно на сітківку. (Слайд 10)
Інші добре бачать далекі предмети, але не можуть розрізнити ті, що знаходяться поблизу. У них зображення віддалених предметів виходить за сітківкою. В результаті зображення предмет "розпливається". Це можливо, коли ширина очей недостатньо велика або кришталик ока плоский, тоді людина бачить віддалені предмети чітко, а близькі погано. Це  називається далекозорістю .Цим  людям можна допомогти за допомогою окулярів зі збиральними лінзами. (Слайд 9)
Види корекції  вад зору :
Хірургічна;
Окуляри; (Слайд 12)
Контактні лінзи (Слайд11);
Зорова гімнастика.
Окуляри –найпростіший прилад для корекції зору Першим доказом використання окулярів  при короткозорості вважається портрет папи Лева X, виконаний Рафаелем. (Слайд 12)
Але окуляри з'явилися не відразу. Спочатку люди придумували особливі оптичні прилади – предвісники окулярів . А от які саме нам розповість відео фрагмент .
Відео https://www.youtube.com/watch?v=SQAxgUJHKDs
-Так ,що було  перед  відкриттям окулярів?
Контактні лінзи. Їх позитивні та негативні властивості (Слайд 11)
Як же відрізнити, які окуляри для короткозорих людей, а які для далекозорих? Якщо ви дивитеся на обличчя людини в окулярах і його очі  збільшені , то це окуляри ( від далекозорості) +, якщо ви помічаєте, що скельця окулярів зменшують очі, то це окуляри з розсіюючою  лінзою  (від короткозорості )-.
5. Перевірка засвоєння (усне опитування):
З чого складається оптична система ока?
Яке зображення отримуємо на сітківці?
Властивості очей ?
6. Закріплення.   А. Створення міні - проектів і їх захист.
Ви отримали теоретичні знання про оці, його оптичній системі, властивості, порушеннях зору і корекціі. А тепер перейдемо до практики. Кожна група повинна створити міні - проект.Зверніть увагу, як буде оцінюватись робота:
«Таблиця оцінювання проекту» (Слайд 12)
Швидкість. 2б
Обсяг виконання. 2б
Правильність. 6б
Поведінка. 2б
Підсумкова оцінка всієї групи:
Асистенти в кожній групі  одержують друковану таблицю та допомагають оцінювати .
Презентація проектів (Через 4-5 хвилин)
Завдання 1 групі. Приготуйте повідомлення на тему: "Як допомогти пану Хіларію ".
-Прочитай вірш Окуляри - Юліан Тувім; Визначте, який дефект зору придбав пан Хіларій до старості; Підбери йому окуляри для правильної корекції зору. -
Розкричався пан Хіларій:
"Гей, окуляри! Куди пропали ?!"
Шукає в брюках і в піжамі,
Під диваном, на дивані.
У піджаку, в пальто, в рукавичці,
У правом тапки, в лівому тапки.
- Видерти онуків-дармоїдів!
Хто вкрав очки у діда?
На килимі, в шафах, в комоді -
Усюди шукає, не знаходить!
У рюкзаку і в гімнастерці,
У грубці і в мишачу нірку.
Може, влізти під мостини?
Може, подзвонити в поліцію?
Раптом, на дзеркалі в передпокої
Бачить пан ... себе ... О, Боже!
Знайшов! Окуляри на місці -
На носі, хоч по лобі трісни. 
Завдання 2 групі. «Знайди пару» Роздаються надруковані двокольорові пазли .
Завдання : -ознайомьтесь з поняттями і їх визначеннями; встановіть  відповідність між ними; приготуйте звіт  про виконану роботу.
Око.  Кришталик. Далекозорість.   Короткозорість.   Адаптація.   Контактна лінза.   Окуляри.
Найпростіший оптичний прилад. Тіло для корекції зору, яке одівають  прямо на слизову оболонку ока. При цьому порушенні зору очі фокус лежить перед сітківкою..При цьому порушенні зору очі фокус лежить за сітківкою. Це звикання очей до різного ступеня освітленості. Тіло діаметром його 8-10 мм. Схоже на двоопуклу лінзу.  Основний елемент оптичної системи . «Живий фотоапарат».
Завдання 3 групі.    «Будова ока» .Модель ока з кабінету біології.
Використовуючи модель очного яблука, записи в зошиті, підручник(с.101,Бар ꞌяхтар,9 клас), розкажіть про будову ока.
Завдання 4 групі. «Як попередити порушення зору»
  Вивчіть фотографії та  сформулюйте правила гігієни зору. Поясніть їх .
       
 

           
 
Захист проектів.Оцінювання за допомогою асистентів.
6.Б. Гімнастіка для розслаблення очей.
(Один із способів профілактики захворень зору)Наш медпрацівник Алла Олегівна  допоможе виконати комплекс вправ .У кожного  учня лежить схема гімнастики для відпочинку очей .Ознакомьтесь з нею .Увага, всі вправи робимо м'яко, плавно ,бережемо очі.
7. Підведення підсумків уроку Оцінювання .Оголошення домашнього завдання  з урахуванням рівнів виконання § 16 стор.103 №2,3,4 Підготувати повідомлення про лупу, біноклі і підзорну трубу.
Очі - найцінніший і дивовижний дар природи. У них відображаються всі наші емоції. Це дзеркало душі. Це одні з найважливіших органів почуттів і тому вони заслуговують дбайливого ставлення.
Література :
1.Підручник .Фізика 9 клас, Бар’яхтар, 2017
2.Бузько В.Л. Уроки фізики .9 класс.1 семестр .Світові явища .Серія Б-ка журналу «Фізика в школах України»»2017
3.О.М.Зарицький.Конспекти з фізики для підготовки до ЗНО. Частина 2 Серія Б-ка журналу «Фізика в школах України»»2017
4. http://xn--i1abbnckbmcl9fb.xn--p1ai/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/645729/
5. https://nsportal.ru/shkola/fizika/library/2013/12/25/integrirovannyy-urok-fiziki-i-biologii-glaz-i-zrenie
6. http://class-fizika.narod.ru/sren8.htm
7. http://www.openclass.ru/node/202289

ІІ. «Фізико –математична  вітальня» (8- 11 класи)
Загальношкільний захід
Мета і задачі : в яскравій і захоплюючій формі розширити і поглибити знання, отримані на уроках, допомогти увійти в світ нових наукових і творчих ідей, розсунути межі підручника, запалити прагненням якомога більше дізнатися, зрозуміти; розвивати творчі здібності, розумову і навчально-пізнавальну діяльність;  почуття відповідальності за доручену їм справу, почуття колективізму.
Обладнання : досліди,  газети «Цікава фізика», презентація, кольорові різні фізичні формули, мультімедійка.
                                  ХІД ЗАХОДУ:
1.Організаційна частина
2.Вступне слово. Шановні гості -учні і вчителі! Ми, вчителі фізики і математики-раді вас вітати в нашій фізико-математичної вітальні .Сьогодні ви побачите і переконаєтеся, що фізика і математика-це не тільки складні і серйозні формули, задачі, закони ,а це весело і цікаво .це і загадки, і жарти .
1в. Чому урочистість навколо? Чуєте, як швидко замовкла мова!
Це зустріч важливих двох наук Запрошує вас сьогодні в коло
2 в. Живе природа за своїми законами. Ми вивчаємо їх, прагнучі зрозуміти,
І дуже важливо знати і розуміти основи, Щоб ці знання в житті застосовувати
1 в. Фізика! яка ємність слова! Фізика! Для нас не просто звук.
 Фізика - опора і основа Всіх, без винятку, наук.
 2 вед .Є про математику чутка. що вона в порядок розум призводить,
Тому хороші слова часто говорять про неї в народі.
3.Основні частина.
1.Вступне слово ведучого .Перегляд презентації
Хто знає звідки взялося слово «фізика» в російській мові? Хто вважається батьком фізики? А тепер подивіться презентацію і дізнаєтеся відповіді на ці питання.
2.Виступ  11-2 і 11-3 класу про зв'язок математики та перукарського мистецтва
Власні презентації та показ зачісок.
3. Конкурс «Пригадай вченого». Мої помічники вам читають інформацію ,а  ви повинні згадати його ?
1 в. Он був учений і поет. Він розмірковував про темряву і світло.
У чому подібність холоднечі і тепла? Що можна зробити зі скла?
Як виходить фарфор? І що таїться в надрах гір?
Він фарби вивчив і колір. Він створив університет.
Своєю ризикуючи головою, Заряд виміряв грозовий.
Був в красномовстві сильний. Астроном він. географ він
І як сказав про нього поет: "Він сам був - університет!"(М. Ломоносов.)
2 в.. Цей учений свої перші відкриття в галузі фізики зробив у 24 роки. У 1695 році він отримав посаду доглядача Монетного двору Великобританії, а через 4 роки став його директором. Йому було доручено карбування усіх монет країни Він став професором в 26 років. Він відкрив три важливі закони механіки .За легендою яблуко допомогло йому відкрити важливий фізичний закон. (Ньютон)
1 в .Він  виявив, що висота стовпа ртуті в перевернутої догори дном трубці не залежить ні від форми трубки, ні від її нахилу .Він з'ясував, що на рівні моря висота ртутного стовпа завжди близько 760 мм, відкрив атмосферний тиск. Йому належить винахід барометра. (Торрічеллі)
 2 в. Один з перших учених, які працювали на війну, і перша жертва війни серед людей науки. Роки його життя - до н.е. Його ім'ям названа виштовхує з рідини сила Йому належать слова: «Дайте мені точку опори, і я переверну весь світ» .Широко відомий його вигук: «Еврика!», Який пролунав слідом за зробленим ним відкриттям. (Архімед)
1 в. Після закінчення університету він зайнявся дослідженнями в області механіки і астрономії. Він відкрив 4 супутника в Юпітера і фази Венери, принцип відносності руху і закон інерції. Для вивчення закономірностей вільного падіння тіл він використовував похилу вежу. (Галілей)
2 в. Ця велика людина теоретично обґрунтувала  можливість польотів в космос за допомогою ракет, дав перші схематичні креслення космічних кораблів, виконала  розрахунки руху ракет і вперше вказала на необхідність створення на орбітах навколо Землі проміжних станцій для польотів на інші тіла Сонячної системи. А ще він написав дуже цікаві книги "Поза Землі" і "На Місяці". (Костянтин Ціолковський)
 1 ст. Фізик, математик, який відкрив ряд важливих властивостей рідини і газу, який довів існування атмосферного тиску. Він відкрив закон про те, що тиск, вироблене на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку об'єму рідини або газу (Паскаль)
4. Гумористичний конкурс «Знайти середнє арифметичне»
Я буду називати слова, а ви придумайте яке у них буде середнє арифметичне портфеля і рюкзака (ранець) , носка і панчохи (гольф) ,одиниці і 11 балів (6) ,їжака і змії (колючий дріт,  жінки і риби (русалка),  чоловіки і коня (кентавр), велосипеда і мотоцикла (мопед,  трамвая і поїзда (електричка),холодильника і вентилятора (кондиціонер)

5 А хто знає «як утворюється північне сяйво? Зараз ви подивіться фільм і дізнаєтеся відповідь на це питання Фільм називається «Магнітне поле Землі» https://www.youtube.com/watch?v=mvgGmQHV3SU
 6. Математичний конкурс-гра «Множення з зав'язаними очима»
7. Конкурс «Кольорові формули» Закон Ома – Червоні .2 ЗАКОН Ньютона,  маса тіла, шлях рівномірного руху . зв'язок абсолютної темп і температури за шкалою Цельсія , ККД , .сіла Архімеда.
8. Конкурс приладів та інструментів (пари)  для вимірювання фізичних та математичних величин .Читаю опис, його потрібно дізнатися і показати .а завдання глядачів рахувати кількість правильних відповідей :джерела струму, камертон, вольтметр, амперметр, транспортир, лінійка, динамометр.
10. «Казковий конкурс» Фізика-це техніка. Який аналог техніки в сучасному житті ми можемо знайти казковим персонажам і речей: дудка – само гудка  (магнітофон, радіо і т. д.);чарівне  кільце  (компас); скатертина  -самобранка (їдальня, кафе, ресторан); сокира – само руб (електрична пила, бензопила);відра з водою у Емелі (водовід, водовоз); чарівна  паличка (пульт управління);жива вода (ліки);Марія-майстриня (ткацький верстат, швейна машина);«чоботи-скороходи» - (автомобіль),світло моє  дзеркальце-скажи! (Скайп )
11. Вікторина з математики. 1)Росла береза. У неї було 28 гілок. На кожній гілці росли по 5 яблук. Скільки було яблук на дереві? (Яблука на березі не ростуть) 2) У кімнаті 4 кута. У кожному кутку сидить по 1 кішці. А проти кожної кішки сидять ще 3 кішки. Скільки кішок в кімнаті? (4 кішки) 3)Одного разу, сидячи в маршрутці, я вирішила зробити невеличкий підрахунок. Я перерахувала всіх пасажирів. Їх було 17. Маршрутка поїхала Потім  на зупинці вийшло 2 людини і увійшло 6 осіб. Будьте уважні .На наступній зупинці увійшло 3 чоловік і ніхто не вийшов. Наступного - увійшло 2, а вийшло Наступного - увійшло 4 людини, а вийшло - 8.А потім, на наступній зупинці увійшов ще один з цілої купою пакетів Скільки було зупинок? (5 зупинок)
12.. Перегляд відео «Іллюції зору» Є дуже цікавий розділ фізики- оптика. https://www.youtube.com/watch?v=ysf9RbVX9m0
13.  Конкурс артистичний Артисти це люди, які можуть без слів -жестами і звуками показати емоції .Ваше завдання взяти картку, пофантазувати і зобразити фізичне  явище, наприклад-Вітер, маятник (кулька на нитці), блискавка (струм в газах),електричний струм; гравітація (тяжіння).плавлення
 14. Анекдоти і факти з життя вчених - фізиків і винахідників
Німецький фізик Рентген отримав лист з проханням надіслати кілька рентгенівських променів з вказівками до їх застосування .Виявилося, що у автора листа в грудній клітці застрягла куля, а для поїздки до Рентгену у нього не знайшлося часу. Рентген був людиною з гумором і відповів на лист так: «На жаль, в даний час у мене немає рентгенівських променів, і пересилання їх справа складна. Вважаю, що вчинити можна простіше: надішліть мені вашу грудну клітку »
           Альберт Ейнштейн дуже любив фільми за участю Чарлі Чапліна і ставився з великою симпатією. Одного разу він написав у листі до Чапліну: «Ваш фільм « Золота лихоманка » зрозумілий у всьому світі, і ви неодмінно станете великою людиною». На це Чаплін відповів: «Я захоплююся вами ще більше. Вашу теорію відносності ніхто в світі не розуміє, а ви вже стали великою людиною ».
          Дверцята  до саду американського винахідника Томаса Едісона, дуже важко відкривалася. Один з гостей помітив, що такий геніальний чоловік, як Едісон, міг би якось удосконалити хвіртку і зробити так, щоб вона легше відкривалася. «Мені здається, що хвіртка сконструйована непогано, відповів Едісон.- Вона з'єднана з насосом домашнього водопроводу, і кожен, хто входить, відкриваючи її, накачує в цистерну 20 літрів води».
            Тільки неписьменна людина на питання «Як знайти площу Соборну?» Відповідає «довжину Собору помножити на ширину Собору »А грамотний знає, що треба взяти інтеграл по поверхні!
Нескінченне число студентів -математика заходить в кафе. Перший говорить: «Мені стакан соку« Другий: «Мені півсклянки!» Третій: «Мені чверть склянки» Четвертий: «Мені 1/8 склянки!» Бармен: «Стривайте ... Знаю я ваші фокуси - вам дві склянки соку на всіх!» А ви знаєте, що 2 - це, в деякій мірі, вісім? 2 в 3ій степені.
Фізик, математик і філолог отримали завдання виміряти висоту вежі за допомогою барометра.1. фізик виміряв тиск у підніжжя вежі і на даху і з'ясував, що її висота від 0 до 66 метрів.2. Математик виміряв висоту барометра, довжину тіні барометра і довжину тіні вежі, порахував тангенс кута і з'ясував, що висота вежі від 63 до 64 метрів3 . біолог продав барометр, напоїв на виручені гроші сторожа, і той розповів йому, що висота вежі 63 метра 40 сантиметрів.
4.Підбиття підсумків. Нагородження учасників. рефлексія
Наш вечір підійшов до кінця. Дякую всім учасникам і глядачам ,гостям




Презентация к уроку 11.12.2017. 9 А класс тема:Глаз.Зрение.Нарушения и их коррекция Презентация уроку 9 классPpt [..... from наталия...

«Науки поділяються на дві групи: на фізику і збирання марок». Ернест Резерфорд